Vakdidactiek Verdiepend lezen Modules waarin gewerkt wordt met verdiepingen: Hiphop met een boodschap. Verdiepend lezen via GRIMMDe theoretische onderbouwing van onderstaande informatie komt uit Verdiepend lezen,Leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten (Mortel, van de &Ballering, 2014, pp. 147-152), tenzij anders vermeld. “Wanneer we leerlingen verdiepend leren lezen, versterken we ook hun zelfvertrouwen omzelfstandig complexe teksten te gaan lezen” (Mortel, van de & Ballering, 2014, p. 144). Het aanlerenvan verdiepend lezen en luisteren is niet eenvoudig. Een instructiemodel, zoals GRIMM: GradualRelease of Responsibility Instruction Model, geven docenten en leerlingen handvatten terondersteuning voor lessen waarin deze vaardigheid een rol speelt. Binnen het model verschuift deverantwoordelijkheid voor het leren langzaam van de docent naar de leerling. Het is geen andermodel dat het directe instructiemodel, maar in het GRIMM is alleen meer aandacht voor hetverschuiven van de verantwoordelijkheden. Figuur 1: GRIMM Ik-faseDocentgestuurde instructie, met duidelijke lesdoelen. In deze fase wordt bij ‘modeling’ eventueelgedifferentieerd op niveau/uitleg. Figuur 2: Modeling: analyse van de tekst (SLO, 2019) Wij-faseDe wij-fase is een vloeiend vervolg op de ik-fase, waarin modeling wordt voortgezet en overgaat ineen begeleide oefening. Jullie-faseIn kleine door de docent samengestelde groepjes gaan de leerlingen aan de slag met een eigen stuktekst. Door heterogene groepjes te maken, kunnen leerlingen elkaar helpen. Jij-faseDe leerlingen gaan individueel aan de slag met de tekst en bijbehorende oefening. Toevoeging: EvaluatiefaseEvaluatie is geen duidelijk onderdeel van het GRIMM, maar zoals het model van SLO aangeeft eenonontbeerlijk onderdeel van een goede les. Via deze fase krijgt de docent inzicht in het geleerde vande leerlingen. Deze fase kan ook ingezet worden als formatief moment. Het is van belang om te weten dat het GRIMM geen vaststaande volgorde heeft in de fasen. Eendocent kan ervoor kiezen om bij de jullie-fase te starten en vanaf daar te differentiëren in modeling.Het startpunt is afhankelijk van de beginsituatie van de klas en het al dan niet bekend zijn met deinformatie, jargon en genre van de tekst. SLO. (2019, juni 28). Modeling: analyse van de tekst. Opgeroepen op oktober 25, 2023, van SLO: https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/nederlands/geintegreerd-lees/ontwerpinstrument/modeling-analyse/