Lesmodule Vakdidactische uitleg over rollenspel Een rollenspel wordt in Het didactische werkvormenboek (Hoogeveen & Winkels, 2006, p. 190) omschreven als: “een vorm van spontaan handelen, onder opzettelijk bedachte omstandigheden. Leerlingen spelen een situatie uit de werkelijkheid, waarbij ze een bepaalde rol hebben en trachten zich in te leven in de persoon die ze spelen”. Het gebruik van een rollenspel zorgt ervoor dat leerlingen een situatie vanuit verschillende perspectieven onderzoeken. Wanneer een rollenspel tegen het licht gehouden wordt van de perspectiefgerichte benadering die ontwikkeld wordt door Expertisecentrum LERVO (Bollemaat, Davidsen, van Dijk, & van der Meer, 2021), werken leerlingen in meer of mindere mate aan de volgende perspectieven: zingevingsperspectiefvergelijkend perspectiefindividueel perspectiefinstitutioneel perspectiefmaatschappelijk perspectiefpersoonlijk perspectief (indirect) Afhankelijk van de situatie die uitgewerkt wordt, kunnen het historische perspectief en het handelingsperspectief ook aan bod komen. Opbouw van een rollenspel Het didactische werkvormenboek hanteert onderstaande opbouw en voorbereiding voor een rollenspel (Hoogeveen & Winkels, 2006, pp. 190-191). Wanneer bij Omstreden Zaken gebruikt gemaakt wordt van het rollenspel als vakdidactische werkvorm, is het betreffende onderwerp uitgewerkt via onderstaand schema. StapOmschrijvingDocentLeerling(en)1Vaststellen leerdoel(en)Denk aan: bewustwording, inzicht ontwikkeling, inleving, oplossingsgericht zoeken, dialoog.Voorbereidingx2Ontwerpen spelsituatiea) Beschrijvingb) Vaststellen rollenc) Bedenken opdrachten voor rollen (en toeschouwers)d) Voorbereiding van de les Voorbereiding x3Introductie in de klasDenk aan: waarom, inhoud, procedure, opstelling spelers.Klassikaal frontaalActief luisteren4Instructie en voorbereidinga) Waar gaat het over?b) Hoeveel rollen?c) Situatiebeschrijvingd) Rol niet-spelende leerlingene) Voorbereiding voor de rollenUitleggenCoachenActief luisterenVoorbereidende opdrachten uitvoerenOefenen5Spelen van het rollenspelOp gang brengen is eventueel mogelijk, afhankelijk van de ervaring van de leerlingen. Het is zaak om niet snel in te grijpen als docent, maar om het spel te laten gebeuren.CoachenActieve participatie6NabesprekingLiefste meteen na het spelen. Is ook bedoeld om stoom af te blazen. Denk aan: spel verloop, gemiste kansen, alternatieve mogelijkheden.GespreksleiderActieve participatie7EvaluatieControleren of leerdoel behaald is.GespreksleiderReflecteren