Vakdidactische uitleg over rollenspel

Een rollenspel wordt in Het didactische werkvormenboek (Hoogeveen & Winkels, 2006, p. 190) omschreven als: “een vorm van spontaan handelen, onder opzettelijk bedachte omstandigheden. Leerlingen spelen een situatie uit de werkelijkheid, waarbij ze een bepaalde rol hebben en trachten zich in te leven in de persoon die ze spelen”. Het gebruik van een rollenspel zorgt ervoor dat leerlingen een situatie vanuit verschillende perspectieven onderzoeken. Wanneer een rollenspel tegen het licht gehouden wordt van de perspectiefgerichte benadering die ontwikkeld wordt door Expertisecentrum LERVO (Bollemaat, Davidsen, van Dijk, & van der Meer, 2021), werken leerlingen in meer of mindere mate aan de volgende perspectieven:

  • zingevingsperspectief
  • vergelijkend perspectief
  • individueel perspectief
  • institutioneel perspectief
  • maatschappelijk perspectief
  • persoonlijk perspectief (indirect)

Afhankelijk van de situatie die uitgewerkt wordt, kunnen het historische perspectief en het handelingsperspectief ook aan bod komen.

Opbouw van een rollenspel

Het didactische werkvormenboek hanteert onderstaande opbouw en voorbereiding voor een rollenspel (Hoogeveen & Winkels, 2006, pp. 190-191). Wanneer bij Omstreden Zaken gebruikt gemaakt wordt van het rollenspel als vakdidactische werkvorm, is het betreffende onderwerp uitgewerkt via onderstaand schema.

StapOmschrijvingDocentLeerling(en)
1Vaststellen leerdoel(en)

Denk aan: bewustwording, inzicht ontwikkeling, inleving, oplossingsgericht zoeken, dialoog.
Voorbereidingx
2Ontwerpen spelsituatie

a) Beschrijving
b) Vaststellen rollen
c) Bedenken opdrachten voor rollen (en toeschouwers)
d) Voorbereiding van de les
Voorbereiding x
3Introductie in de klas

Denk aan: waarom, inhoud, procedure, opstelling spelers.
Klassikaal frontaalActief luisteren
4Instructie en voorbereiding

a) Waar gaat het over?
b) Hoeveel rollen?
c) Situatiebeschrijving
d) Rol niet-spelende leerlingen
e) Voorbereiding voor de rollen
Uitleggen

Coachen
Actief luisteren

Voorbereidende opdrachten uitvoeren

Oefenen
5Spelen van het rollenspel

Op gang brengen is eventueel mogelijk, afhankelijk van de ervaring van de leerlingen. Het is zaak om niet snel in te grijpen als docent, maar om het spel te laten gebeuren.
CoachenActieve participatie
6Nabespreking

Liefste meteen na het spelen. Is ook bedoeld om stoom af te blazen. Denk aan: spel verloop, gemiste kansen, alternatieve mogelijkheden.
GespreksleiderActieve participatie
7Evaluatie

Controleren of leerdoel behaald is.
GespreksleiderReflecteren